Veel voorkomende voetbalblessures

Shauking | Pixabay

Blessures horen bij de voetbalsport. Veel voetballers krijgen gedurende hun loopbaan als voetballer te maken met blessures. Dit kunnen erge blessures zijn, maar ook kleine pijntjes. Voorbeelden van bekende spelers die last hebben van een zware blessure zijn Hidde Jurjus (hamstring), Rens van Eijden (lies) en Tim Matavz (beenbreuk). Ook in het amateurvoetbal vallen wekelijks spelers uit vanwege blessures.

 

Enkelblessures: de meest voorkomende blessures

Een enkelblessure komt het meest voor in het voetbal. Er zijn verschillende soorten enkelblessures zoals een enkelverzwikking. Hierbij klapt de voet om naar binnen, waardoor beschadigingen ontstaan aan de buitenste enkelbanden en mogelijk de binnenkant van de enkel. Een andere enkelblessure is de kneuzing. Deze ontstaat als je enkel wordt geraakt door een tackle. De enkel kan opzwellen en blauw gaan kleuren. Bij een kneuzing raakt het onderhuidse weefsel beschadigd. Een enkelkneuzing herstelt zich bij lichte beschadigingen binnen enkele dagen tot enkele weken. Tot slot is er de zwaarste blessure aan de enkel, de enkelbreuk. Het herstel van een enkelbreuk neemt veel tijd in beslag en duurt al gauw een half jaar.

 

Lies- en knieblessures

Een liesblessure ontstaat door het schieten van een bal. Hierbij wordt er veel kracht gezet op de spieren in de liesregio. Daarnaast kunnen klachten ontstaan door het sprinten, keren en snel wenden tijdens het voetbalspel. Echter ontstaan de meeste liesklachten als gevolg van overbelasting. Het herstel van een liesblessure kan veel tijd kosten door de vele spieren aanwezig in de liesregio. Over het algemeen duurt een liesblessure tussen de 3 en 12 weken. Belangrijk is om je training aan te passen: minder intensief spelen en vermijd veel lange en harde ballen te schieten.

 

Knieblessures komen vaak voor bij voetballers. Een gevreesde blessure is de kruisbandblessure. Het scheuren van de voorste kruisband. De revalidatie kost 9 tot 12 maanden. Andere blessures aan de knie kunnen ontstaan aan de meniscus en de kniebanden.

 

Voorkomen van voetbalblessures

Om bovenstaande voetbalblessures te voorkomen, kun je een aantal preventieve maatregelen nemen. Hieronder een paar tips:

  • Doe een goede warming-up aan het begin van de training en voorafgaand van een wedstrijd.
  • Doe spierversterkende oefeningen tijdens de training.
  • Zorg voor een geleidelijke opbouw van je training. Vooral in het begin van het seizoen is het belangrijk om de intensiteit op te bouwen en niet direct het uiterste van jezelf te vergen.
  • Verbeter je voetbalvaardigheden en -techniek, waardoor je bijvoorbeeld tackles kunt ontwijken.
  • Draag goede voetbalschoenen, die passen bij de ondergrond waarop je speelt.
  • Draag een brace of tape je enkels voorafgaand aan het sporten als je instabiele enkels en/of knieën hebt.

 

Behandeling van blessures

Het behandelen van blessures is essentieel voor een goed herstel. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor fysiotherapie. Echter, dit wordt meestal niet vergoed uit de basisverzekering. Om een behandeling van de fysio vergoed te krijgen is een aanvullende zorgverzekering nodig. Je zorgverzekering vergelijken loont. Kijk welke zorgverzekering het beste past bij het beoefenen van de voetbalsport.